10 עקרונות בסיסיים לקידום נכון של אתר

בשלוש השנים האחרונות חלו שינויים רבים באופן בו מנוע החיפוש גוגל מדרג את האתרים. כתוצאה מכך, מידת ההשפעה של שיטות קידום אתרים שהיו אפקטיביות בעבר ירדה פלאים וחלקן אף הפכו להיות מסוכנות ממש. לכן, חשוב לדעת על אילו עקרונות עדיין אי אפשר לוותר וכיצד ניתן לקדם היום אתרים מבלי להעמיד אותם בסכנה.

תגי META

תגי   METAכגון כותרת העמוד (Title) והתיאור שלו (Meta Description) היו ונשארו אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על הקידום. עם זאת, היום שלא כמו בעבר, אי אפשר להפוך אותם לרשימת מכולת של מילות מפתח ויש לחשוב כיצד ליצור מהן משפט הגיוני ולוגי שיגרום לגולשים לרצות ולהיכנס לאתר.

היררכיה פנימית

ההיררכיה הפנימית של האתר הנקבעת באמצעות התפריטים של האתר והאופן בו העמודים הפנימיים מקושרים ביניהם היא עדיין בעלת ערך רוב למנועי החיפוש. לדוגמה, אם עמוד חשוב מאוד יהיה בעומק רב מדי ולגולשים יהיה קשה למצוא אותו, סביר להניח שגם גוגל ייחס לו פחות חשיבות מזו המגיעה לו. במיוחד חשוב לבדוק עם האתר עם תוכנה לבדיקת קישורים שבורים כמו XENU.

קישורים

גוגל החמירו מאוד את שיטות הענישה שלהם והיום הם טובים יותר מאי פעם בזיהוי של קישורים שאינם טבעיים כמו למשל קישורים שנשתלו בתוך מאמרים בתפירה גסה, קישורים מהחלק התחתון של העמוד (פוטר) וקישורים מאתרים לשיתוף תכנים (Social Bookmarking). במיוחד יש להיזהר משימוש חוזר באותו טקסט קישור (אנקור טקסט).  מן הסתם, רצוי מאוד גם שלא לעשות שימוש באתרים ייעודים להחלפות קישורים ("חוות קישורים").
אין הדבר אומר שאי אפשר יותר לבנות קישורים, אלא שרצוי לעשות זאת באמצעות שימוש בתכנים שתהיה להם תרומה אמיתית לגולשים. כלל האצבע הוא האם הקישור שאני יוצר הוא כזה שהגולשים באמת ירצו ללחוץ עליו, או קישור שמשמש לקידום בלבד?!

מדידת ביצועים

לפני שגוגל החלו לספק תוצאות מותאמות לכל גולש ו"לדחוף" תכנים ששיתפו בגוגל פלוס או מוצרים אחרים של גוגל, היה קל מאוד לדעת היכן ממוקם כל אתר ביחס למילות המפתח הראשיות שלו, וכתוצאה מכך קידום אתרים היה נמדד בעיקר לפי המיקומים של מילות המפתח.
היום לעומת זאת כבר מדובר בעניין מורכב למדי, לא רק בגלל ההטיה הזו, אלא גם בגלל שמילות המפתח של הגולשים מוצפנות ועלולות להופיע כ – Not Provided גם במערכת הניטור של גוגל עצמה (Google Analytics). מסיבה זו, הרבה מאוד בעלי אתרים מעדיפים למדוד את הביצועים של האתר שלהם לפי הגידול במספר הכניסות או השגת יעדים מסוימים. היוצא מן הכלל הוא כלי מנהלי האתרים אליו נגיע בסעיף הבא.

כלי מנהלי האתרים

את המידע שגוגל מצפינים, הם מספקים בצורה חלקית בכלי מנהלי האתרים. החלק החשוב ביותר בכלי הוא האפשרות לראות את המיקום הממוצע ומספר החשיפות לכל מילת מפתח, גם אם לא ניתן לשייך אותן לגולשים ספציפיים (בניגוד למצב לפני החלת ההצפנה ב – Google Analytics).
בצורה זו לא רק שניתן לעקוב אחר הביצועים האמיתיים של מילות המפתח, אלא גם לאתר עמודים שמדורגים גבוה, אבל אחוזי הלחיצות עליהם הם נמוכים. שתי הסיבות העיקריות לכך הם תגי META לא אופטימאליים ועמודים שמנסים לרכוב על הצלחה של אתרים אחרים (לדוגמה, פורום לא רשמי של המשחק לילדים מיקמק).
מעבר לזאת, כלי מנהלי האתרים מוסר מידע על "בריאות האתר" – האם יש בו תקלות טכניות שמונעות מגוגל לגשת אליו או שאולי הוא נענש באופן ידני על ידי צוות הספאם של גוגל.

המרות

המרות אמנם לא קשורות ישירות לקידום אתרים, אלא לאופטימיזציה הפנימית של האתר, אבל גם האתרים המקודמים ביותר מבחינה אורגנית לא ישיגו את יעדם אם אין להם "משפך" נכון שיוביל את הגולש אל עמוד המטרה. עמוד זה יכול להיות למשל טופס יצירת קשר או תשלום לאחר מילוי של עגלת הקניות.
בכל מקרה, כאשר יוצרים עמוד חדש לקידום עבור מילות מפתח ספציפית (לדוגמה – דשא טבעי מול דשא סינטטי), יש לצאת לרגע מהראש של המקדם ולחשוב האם לגולש תהיה סיבה מספיק טובה להגיע מעמוד זה אל עמוד המטרה?! אם התשובה היא לא, הרי שלא עשינו בעצם שום דבר ואחוז ההמרה שלנו מהערוץ האורגני יישאר נמוך גם אם אחוז הלחיצות מגוגל (CTR) יהיה גבוה.

סמכותיות ותג כותב

סקרים שונים מראים שלגולשים יש נטייה לשתף תכנים סמכותיים עם קרדיט ומידע ביוגרפי על הכותב. יתרה מכך, גורמים שונים בגוגל ובהם ראש מחלקת הספאם, מאט קאטס, רמזו יותר מפעם אחת שגוגל מנסים לחשוב כיצד ניתן להסתמך פחות על קישורים שקל לבצע עליהם מניפולאציה ולעומת זאת להסתמך יותר על הסמכותיות של כל מקור ברשת, ממש כמו שבאקדמיה כל מאמר שמתפרסם בכתב עת מחקרי צריך לעבור קודם כל ביקורת עמיתים – Peer Review;

גוגל עדיין לא יכולים להיפטר לחלוטין מהקישורים, אבל לאחרונה הם הוסיפו אפשרות להצמיד לכל דף תג כותב, Authorship Tag ההטמנה של התג פשוטה מאוד יש להוסיף אותה רק לעמודים שאכן כתובים בצורה של מאמר ואפשר לשייך אותם לאדם ספציפי שכתב אותם. התמונה שמתווספת לתוצאת החיפוש מעניקה לאתר חותם של איכות ומעלה את שיעור הלחיצות.

קידום ממומן מול קידום אורגני

אין תשובה חד משמעית לגבי צורת הפרסום המשתלמת ביותר והיא כנראה תלויה לא מעט גם בנישה של האתר, אבל אין ספק שעל מנת להגיע לחשיפה מקסימלית, כדאי לשלב בין קידום אורגני לבין קידום ממומן בהתאם למסגרות התקציב העומדת לרשותכם (לדוגמה, אם אתם עסק קטן שמקדם את עצמו, ייתכן שתתקשו לשלם לגוגל עבור פרסום קבוע בנישה תחרותית).
כמו כן, אחת לכמה ימים מתווספות ל – Adwords אפשרויות פרסום חדשות שכדאי לעקוב אחריהן.

לדעתי האישית, קידום ממומן מתאים יותר לפרסום נקודתי ומהיר , קדום אורגני מתאים יותר למיתוג, עבודה לטווח ארוך ששכרה בצידה.

לא להזניח את המדיה החברתית/ להשקיע יותר ברשת החברתית

מצד אחד, כנראה שאין קשר ישיר בין שיתוף של עמוד אינטרנט או פתיחת פרופיל עסקי לאתר ברשתות חברתיות לבין ביצועים במנועי החיפוש (למעט אולי גוגל פלוס שיכולה במקרים מסוימים להדגיש תוצאות חיפוש אצל אנשים שעוקבים אחרינו). מצד שני, מחקרים שונים שניתחו תוצאות חיפוש בגוגל, מצאו שלאתרים ששיתפו הרבה ברשתות חברתיות, היו גם דירוגים טובים יותר.
הסיבה לכך היא כנראה שאותם אתרים יצרו יותר "באזז" ולכן גם קיבלו יותר קישורים טבעיים מאתרים גדולים וסמכותיים בתחום שלהם, ולכן חשוב לא להזניח את המדיה החברתית שהיא עדיין אחד מערוצי השיווק החשובים ביותר ברשת כיום. מידת ההשפעה של הרשת החברתית ואחוזי הצפייה והשתתפות בהם גבוהים.

שיווק חכם באמצעות תוכן (Inbound Marketing) (א)

במקום לכתוב עמוד תוכן לכל מילת מפתח ראשית בצורה רובוטית, מוטב להתמקד בתכנים שיהיו בעלי ערך לגולש, אבל גם יציגו את היתרונות שלנו ושל המוצר או השירות אותו אנחנו מוכרים במטרה ליצור מודעות ועניין. במילים אחרות, יש לאזן בין האספקטים השיווקים והאינפורמטיביים של התוכן בלי לתת לאף אחד מהם להשתלט על הטקסט . במידת האפשר, ניתן ואף רצוי להשתמש בפורמטים שיוצרים קרבה אל הגולש ומעוררים דיון כמו בלוגים או מדריכים.
את מילות המפתח יש לשלב בצורה טבעית בתוך הטקסט ובכותרות המשנה בצירופים ובהטיות שונות.

בלוג וכתיבת תכנים בבלוגים (ב)

בלוג המציג תוכן, תוכן מתוך התנסות במוצר או בשירות שלכם מניב חשיפה רבה יותר לאתר וזוכה לשיתוף הכתבה ברשת החברתית של הכותב. לעיתים אף שיתוף בקבוצות רבות המתאימות לקהל היעד של האתר.  דוגמא לבלוג אופנה המסקר מגמות וטרנדים הוא הבלוג http://lifestyleruth.blogspot.co.il/  בלוג אופנה ההמלצה שלי של רות ברונשטיין, דוגמא לבלוג המסקר תחום האופנה, וכולל טיפוח יופי ולייף סטייל, מתוך התרשמות וחוות דעת. כל הבלוג עוסק בהמלצות כך שאם זו לא המלצה, ספיר להניח שלא יופיע. המון בלוגים הוקמו לאחרונה מתוך מגמה לשתף דברים חדשים וחוויות של הכותב מתוך תחביב, חובבי קולנוע בלוג תרבות, חובבי אוכל בלוג למתכונים, חובבי טיול בלוג תיירות ועוד. חשוב מאוד לייצר שת"פ עם בלוגים בעלי סגנון כתיבה ייחודי ומקורי,  זמן צפייה בבלוג בהחלט קובע את איכות המנויים או העוקבים לצד כמות כניסות.